Inspirationsskurs i Nyköping

Kristina Alm i Strängar o Tagel ordnade en spelkurs i Nyköping med Arne Blomberg som ledare. Omgivna av eteriska oljor, kryddor och tesorter i Kristinas butik gav Arne exempel ur fyra samlingar med anknytning till Nyköping:

  • Notbok 1868 efter Johan August Ericsson, Nyköping
  • Notbok 1832 på Sörmlands museum efter L-G Andersson
  • Per Fredrik Lundqvist f. 1845 i Lunda, uppteckningar av Georg Bladini
  • Notböcker efter Johan Edvard Andersson – Skräddar-Anders, Nyköping, f. 1862

Johan Aug. Ericsson lämnades till någon kommande övning.

Ur den slitna notboken 1832 på museet spelade vi den lilla polonessen nr 13. Två fyratakters repriser påminnande om Prästens lilla kråka. En enkel låt som lätt kan varieras och utvecklas.
Polonesse nr 13, notbok 1832
Arne spelade själv polonesse nr 17 (den finns även efter Per Lundqvist m.fl.) och pratade om polonesse nr 32 med förtecknen ett b och två kors. Folkmusikgruppen Simmings kallade den Dårpolskan och spelade den omväxlande i d-dur och d-moll. (Fler låtar med Simmings finns här).

Skräddar-Anders notbok bjöd på Farfars hambo med noteringen “född 17/10 1830”. Skräddarens farfar, 32 år äldre än skräddarn? Nej, låten är nog nedskriven av ett barn till Skräddar-Anders. 1830 är långt före hambon. Noterna har markering på trean i takten. Bra hamburska!
Farfars hambo (hamburska). Skräddar-Anders, Nyköping
.

“Gammal polska” står det över en annan låt. Frohm-Olle, sa Henrik Lindberg och spelade en tredje repris. Vi spelade den ändå, som den står i Skräddar-Anders bok.
Gammal polska, notbok efter Skräddar-Anders, Nyköping
.

Per Lundqvist från Lunda spelade som sjuåring för musikdirektör Hellberg i Nyköping. Så liten du än är, är hela du full av musik, sa Hellberg. Som vuxen blev han byggnadssnickare och byggmästare, gick aldrig på kroken, sparade pengarna och köpte ett hemman på Ekerö utanför Stockholm. Han var en eftertraktad bröllopsspelman men när polskedansen ändrades i slutet av 1800-talet behöll han det gamla långsamma tempot och menade att folk får väl dansa efter musiken som den är.

Vi spelade en hambopolkett efter Per Lundqvist och Arne spelade Stenbockens vals, som Lundqvist hade efter Glaboln.

Britt-Marie Högström bidrog med Fiskbrovalsen, komponerad av hennes morfar Erik Gustavsson. Fiskbron – det är kajen vid Nyköpingshus. Där såldes förr fisk direkt från båtarna.

Avslutningslåt blev en Polska efter CF Persson, född i Stora Malm 1862
(Noter: Sv Låtar, Sdml nr 145).

Hämta hela kursmaterialet med länkar till källorna (pdf 13 MB)

 


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *